Selecteer een pagina

Het is tegenwoordig een hot item in onderwijsland, bewegend leren. En heel eerlijk gezegd moet ik zelf ook bekennen dat ik er aardig voor ben. Nu ik zelf regelmatig voor een klas sta en zie en meemaak wat er eigenlijk tijdens een schooldag van de kinderen verwacht wordt qua stilzitten, raak ik er steeds meer van overtuigd dat het anders moet kunnen.


Het is wetenschappelijk bewezen dat wij als mensen dingen beter kunnen onthouden door het in een context te plaatsen en betekenis te geven. Bewegen zorgt ervoor dat de hersenen beter doorbloed worden en er makkelijker en sterkere verbindingen kunnen ontstaan in de hersenen. Door bewegend en spelend te leren met Six Bricks, kom je lichamelijk in beweging en kunnen kinderen leren vanuit een context. Erik Scherder is een fantastische inspiratie voor bewegend leren.


Ik zet Six Bricks regelmatig in tijdens de momenten voor de klas. Soms als opwarmertje, soms als Energizer gedurende de dag en andere keren langer omdat ik bijvoorbeeld Engelse les ermee geef. Altijd komt er beweging in voor. Al is het maar omdat de blokjes verplaatst moeten worden, de middellijn gekruist wordt of omdat we met ons hele lijf aan de slag gaan. Kinderen vinden het vaak ook fijn om te staan tijdens de activiteiten.

Workshop

Voor het bewegend leren met Six Bricks heb ik een mooie workshop ontwikkeld. Hierbij maken we gebruik van extra materialen. Vaak zijn dit materialen die scholen en organisaties al in huis hebben, of waar gemakkelijk aan te komen is. Wat denk je bijvoorbeeld van een parcours maken, waarbij je met een blokje op een (pol)lepel het parcours moet afleggen. Dit kan je zo moeilijk of makkelijk maken als dat wenselijk is, afhankelijk van de leeftijd, mogelijkheden en beperkingen die er binnen de groep spelen. Zo kan je uitdaging bieden in het gebruik van de hand(en) en in de verschillende lepels (soeplepel, ijslepel, eetlepel, pollepel, en voor ouderen mogelijk een (tennis)racket)
Zelf heb ik dit met verschillende groepen kleuters gedaan tijdens het thema Heksen zoals je hier kan lezen.


We maken gebruik van muziek om letterlijk in beweging te komen, te dansen en gek te doen. We doen een stop-dans waarbij je een blokje op een bepaald lichaamsdeel moet laten balanceren als de muziek stopt. Als het blokje valt dan ben je af. Je kan je enigszins voorstellen dat er hilariteit alom ontstaat tijdens deze activiteit.
Heb jij weleens geprobeerd om DUPLO® te bouwen met ovenwanten aan?
‘Hete’ DUPLO® blokjes in je handen geprobeerd te houden?
De ‘kubus-hurk’ gedaan?
Je stappen gecodeerd met DUPLO® blokjes?


Tijdens de workshop leer je creatieve manieren om de Six Bricks in te zetten binnen het bewegend leren. De opzet van de workshop is ook zo gemaakt, dat ie altijd anders is. Ik kan natuurlijk niet teveel verklappen, maar ook hierin is de creativiteit verwerkt. En precies op deze manier kan je het in de klas of in je organisatie ook gebruiken. Je kan het zo aanpassen dat het altijd werkt.
Interesse in deze workshop voor jouw school of instelling.